De kubussen in zijn beroemde Methamorphosis-werken gaan schijnbaar moeiteloos over in de huizen van het Italiaanse dorpje Atrani. En zo figureert Italië wel vaker in het werk van de Nederlandse kunstenaar en graficus M.C. Escher (1898-1972). Hij woonde er dan ook ruim tien jaar, aan het begin van zijn carrière.
Italiaanse periode
In 1923 – hij was toen 24 – was Escher in zijn eentje naar Ravello vertrokken. Daar ontmoette hij Jetta Umiker, met wie hij een jaar later trouwde en in Rome ging wonen. Escher maakte eindeloze wandelingen door het Italiaanse landschap, die hem inspireerden tot werken als Straatje in Scanno, Abruzzi (houtsnede, 1930) en Atrani, Amalfitaanse kust (litho, 1931).
[FinalTilesGallery id=’12’]
Escher in de Sint Pieter
Anders dan de duizelingwekkende voorstellingen waar Escher beroemd mee is geworden, is zijn werk uit deze Italiaanse periode heel realistisch, al zie je hier en daar al sporen van zijn latere fascinatie voor meetkundige patronen en bouwkundige constructies. Neem Sint Pieter van binnen (houtgravure, 1935). Daarvoor zat hij urenlang in de Sint Pieter. Zo lang dat mensen hem geregeld vroegen of hij daar niet duizelig van werd. ‘Jawel,’ antwoordde hij dan, ‘maar dat is juist de bedoeling.’
Permanente tentoonstelling: ‘Escher in Het Paleis’, Lange Voorhout 74, Den Haag, escherinhetpaleis.com

Afgebeeld, van boven naar beneden: ‘Metamorphosis I’, 1937 (gedeeltelijk afgebeeld); ‘Straatje in Scanno, Abruzzi’, 1930 (links); ‘Atrani, Amalfitaanse kust’, 1931 (rechts); ‘Sint Pieter van binnen’, 1935
Alle werken van M.C. Escher © 2014 The M.C. Escher Company – Baarn. Alle rechten voorbehouden. mcescher.com
					
