Tentoonstelling in Haarlem – De mannen van Michelangelo

Michelangelo Buonarroti (1475-1564) bereikte wereldfaam met zijn David en met de fresco’s in de Sixtijnse Kapel in Rome. In 2025 is het precies 550 jaar geleden dat hij werd geboren – en dat wordt ook in Nederland gevierd. Van 15 oktober 2025 tot en met 25 januari 2026 presenteert het Teylers Museum in Haarlem de tentoonstelling De mannen van Michelangelo.

Michelangelo - naar Masaccio
Michelangelo Buonarroti, Een mannelijk naakt (naar Masaccio) en twee andere figuren, ca. 1492-1496. Pen in twee tinten bruine inkt, donkerbruin gewassen op papier (Particuliere collectie)

Gefascineerd door het mannelijk lichaam

De naam zegt het al: de tentoonstelling in Haarlem draait om Michelangelo’s fascinatie voor het mannelijk lichaam. Gespierde torso’s, krachtige poses en een bijna bovenmenselijke schoonheid – ruim twintig toptekeningen uit de eigen collectie van Teylers worden aangevuld met bruiklenen van over de hele wereld. Zoals een brief aan Michelangelo’s grote liefde, het allerlaatste houten beeldje dat hij maakte en een bijzondere voorstudie van een androgyne figuur in de Sixtijnse Kapel. En voor het eerst komt er een marmeren beeld van Michelangelo naar Nederland, de Apollo-David. De mannen van Michelangelo laat zien hoe de beroemde kunstenaar zich liet inspireren door de klassieke oudheid, hoe hij zijn kennis van anatomie toepaste en hoe hij werkte met mannelijke modellen.

INFO De mannen van Michelangelo in Teylers Museum Haarlem is te zien vanaf 15 oktober 2025. Tickets met tijdslot zijn alvast te boeken via deze link.

Werk te zien in De mannen van Michelangelo
Michelangelo Buonarroti, Studies voor de Libische Sibille voor de Sixtijnse Kapel, ca. 1511. Rood krijt, wit krijt op papier (Collectie The Metropolitan Museum of Art, New York)

Androgyn uiterlijk

De voorstudie voor de Libische Sibille in de Sixtijnse Kapel is een bruikleen van The Metropolitan Museum in New York. De Libische Sibille, een van de vijf vrouwelijke profeten die de komst van Christus zouden hebben voorspeld, vertoont duidelijk mannelijke kenmerken. Zeer waarschijnlijk tekende Michelangelo haar naar een mannelijk model. Hij lijkt soms bewust te kiezen voor een androgyn uiterlijk, waardoor zijn figuren een bovenmenselijke uitstraling krijgen. Dat is ook goed te zien in de hieronder afgebeelde voorstudie voor het hoofd van Leda uit Casa Buonarroti in Florence, waarvoor het model waarschijnlijk een jonge man was.

Studies voor het hoofd van Leda
Michelangelo Buonarroti, Studies voor het hoofd van Leda, ca. 1530. Rood krijt op papier (Collectie Casa Buonarroti, Florence)
De Droom, Michelangelo
Michelangelo Buonarroti, De droom, ca. 1533. Zwart krijt op papier (Collectie The Courtauld Gallery, Londen)